Black hat SEO logoJe website optimaliseren voor zoekmachine’s voor iedereen die op het internet aanwezig is met een commercieel doel essentieel, als het tenminste de bedoeling is dat je in Google op een hoge plaats uit de resultaten komt.
Wat is zoekmachine optimalisatie ook wel SEO genoemd nu eigenlijk ? Als je zoekmachine optimalisatie op de juiste manier toepast dan zul je daar zeker de vruchten van plukken.
Maar hoe pas je SEO nu op de juiste manier toe?
In dit artikel proberen wij je een beetje op weg te helpen, maar het wel zo dat als je aan 100 “SEO-experts” vraagt waar ze op letten bij zoekmachine optimalisatie je ook 100 verschillende antwoorden krijgt.

Stel je hebt een site gemaakt, of laten bouwen, dit kan een commerciële, hobby of een website voor bijvoorbeeld een  club of vereniging zijn, het maakt niet uit wat voor website je beheerd over één ding zullen we het eens zijn je wilt dat je website gevonden gaat worden in de belangrijkste zoekmachine’s, namelijk in Google en in mindere mate Bing.

Je content zorgt voor je ranghoogte
Iets waar een zoekmachine’s blij van wordt dat is content, hoe meer teksten hoe beter zul je denken, en dat is eigenlijk ook wel waar. Maar een zoekmachine wil weten waar jouw website over gaat en dit kan je alleen doen door goede teksten te schrijven, over het onderwerp of product waar je pagina of site over gaat.
Een groot verschil tussen een product online proberen te verkopen of rechtstreeks aan klanten is dat je je veel meer moet kunnen indenken in de potentiële klanten en met welke woorden ze zullen proberen het juiste product op het internet te vinden. Je zult dus moeten inspelen op de zoekopdrachten van jouw potentiële klanten en voor dat je teksten gaat schrijven “zoekwoord onderzoek) moeten doen. Onze grote vriend “Google” heeft hiervoor speciaal een zoekwoord-tool ontwikkeld. Iets wat je overigens niet moet doen is schijven voor de zoekmachines, schijf altijd voor je bezoekers! Je maakt de website voor je bezoekers en potentiële klanten en niet voor Google. Overdrijf dus ook niet met de door jou uitgekozen zoekwoorden.

Hoe en wat
Een punt waar we niet al te diep op in zullen gaan is de techniek achter de website, Google houdt namelijk niet van Flash, Javascript, Frames, Robots.txt, redirects enzovoort, probeer deze technieken dus ook zo veel mogelijk te vermijden als je een website gaat maken en aan zoekmachine optimalisatie wilt doen. Zelf vind ik WordPress een ideaal CMS om een website in te bouwen en zodra deze online is zoekmachine optimalisatie toe te passen, de techniek achter WordPress is zoekmachine-vriendelijk en er zijn vele plug-ins beschikbaar die jouw website kunnen helpen om beter gevonden te worden in Google.

Linkruil
Kwalitatieve inkomende links zijn cruciaal voor een goede ranking binnen Google, maar het verkrijgen van deze links is niet zo makkelijk als je op voorhand zou denken. Je kunt kwalitatieve links verkrijgen door bijvoorbeeld goede artikelen te publiceren en hopen dat andere website-beheerders een link willen opnemen in een door hun geschreven artikel naar het artikel op jouw website, dus mocht je na het lezen van dit artikel ons een plezier willen doen, plaats een linkje vanaf jouw website.

Een andere manier om inkomende links te krijgen is om andere webmasters aan te schrijven om een linkruil aan te gaan, je plaatst hierbij een link van de andere site op jouw site en dat doet de andere website-beheerder ook naar jouw website, zorg er hier wel voor dat de websites in dezelfde categorie vallen, een website over auto’s heeft niet veel aan links van een website over huisdieren.

Bijhouden van je content
Google is ook gek op websites die regelmatig nieuwe content aanbieden, als je eenmaal in Google staat is het belangrijk om jouw website ook up-to-date te houden om zo jouw positie binnen Google te handhaven. Probeer hierbij 5 tot 8 nieuwe pagina’s of berichten per maand aan je website toe te voegen, doe je dit namelijk niet dan zul je snel ingehaald worden door je concurrenten die wel regelmatig met nieuwe content komen.

SEO maar hoe dan?

Als je jouw website hoger in rang wil in Google is het belangrijk om met de juiste “tools” aan de slag te gaan, je wilt natuurlijk weten of de tijd die je gestoken hebt in je website en zoekmachine optimalisatie ook de gewenste resultaten opleveren. Daar zijn (onder andere door Google) enkele handige tools voor gemaakt.

Google Analytics
Je zult eerst een account moeten aanmaken bij Google, als je dit gedaan hebt kan je gebruik maken van de verschillende webmaster-tools van Google.  Als eerste is er  (Google Analytics) om de bezoeken aan je site te meten. Door middel van een stukje code op jouw site te plaatsen kun je dan bijhouden hoeveel bezoekers er op je site komen en waar ze vandaag komen. En ook welke zoekwoorden ze hebben gebruikt om op je site terecht te komen.

De webmaster hulpprogramma’s
Een tool die je van heel veel informatie kan voorzien is “Google’s webmasterhulp-programma” je kunt hier jouw website aanmelden. Als je jouw website hebt aangemeld dan is het belangrijk dat je de sitemap laat indexeren, Google kan hierdoor snel en precies bijhouden wat er op jouw website gewijzigd is en dit aanpassen in de database van Google, zo zorg je ervoor dat nieuwe berichten of pagina’s snel geindexeerd zullen worden.

Er zijn nog vele zoekmachine optimalisatie tips, deze zullen wij in een ander artikel behandelen, enkele tips die daarin vermeld worden zijn.

  • Let op de Title van je pagina’s
  • Hoe belangrijk zijn headers
  • Alt tags van je afbeeldingen
  • Social media en SEO
    • Gebruik

      H1

      en

      H2

      tags in je teksten

Digiprove sealAuteursrechtelijk beschermd door Digiprove

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Previous Post
«
Alle originele inhoud op deze pagina's wordt gedigitale vingerafgedrukt en gecertificeerd door Digiprove

Voor alle producten op onze website gelden onze 'Algemene voorwaarden' - Aanbiedingen zijn pas geldig na wederzijds goedkeuren. Sluiten